نقد و بررسی بازی death stranding

بازی Death Stranding، را می توان به عنوان متفاوت ترین بازی نسل نام برد. به همین دلیل نوشتن در مورد این بازی هم بسیار سخت است. این بازی یکی از ساخته های بازی ساز معروف Kojima است که توسط Kojima Productions منتشر شده است.

داستان این بازی مربوط به دنیایی است که در معرض ششمین انقراض بزرگ قرار دارد. در این دنیا مردم از یکدیگر جدا شده اند و هدف بازیکن این است که نقاز مختلف قاره آمریکا و مردم را به یکدیگر وصل نماید و این کار را باید از طریق کایرال نتورک انجام دهد. هدف این بازی این است که به گیمر نشان دهد که انسان ها برای زندگی در کنار یکدیگر خلق شده اند و انسان ها بدون یکدیگر نمی توانند زندگی کنند.

گیمر به محض ورود به مسیر جدید، چالش بازی را احساس می کند. مسیری را می بیند که غیر از او کسی آنجا نیست و باید با بالارفتن از کوه ها و صخره های طاقت فرسا، مسیر را طی نماید. اما منابع گیمر هم محدوداست و او  نمی‌تواند به تنهایی، مسیر را آباد کند. بماند که بدون وجود کایرال نتورک، از ابزارهای پیشرفته‌ای مثل zip line ها، پل‌ها، جاده‌ها یا سایر مواردی که نیازمند پرینت هستند، بهره‌مند نیست و فقط مجبور به استفاده از ابزار‌هایی مثل طناب و نردبان است.

اما تمام آنچه در بالا گفته شد، نمی تواند به تنهایی این بازی جذاب را توصیف نماید. برای ادامه نقد و بررسی این بازی هیجان انگیز و متفاوت، تا انتهای متن همراه ما باشید.

داستان بازی Death Stranding: Director’s Cut

اما بیایید از همان ابتدا وارد داستان شویم و ماجراجویی‌های سم پورتر را از اول تجربه کنیم. درست مانند دیگر ساخته هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) یعنی مجموعه Metal Gear Solid، بازی Death Stranding: Director’s Cut نیز تنها چند ساعت به شما زمان می‌دهد که با شخصیت‌های اصلی و جهان اثر آشنا شوید. این بازی از این که شما را ناگهان با شخصیت‌هایی نظیر Die-Hardman ،Deadman و Heartman آشنا کند یا بدون مقدمه از BBها و Chiral Density حرف بزند، ترسی ندارد. این اثر جهان دیتوپیایی را به تصویر می‌کشد و جلوه‌ای تیره و تاریک از زمان آینده را به ما نشان می‌دهد. بازیکنان در این بازی با وقایع رازآلود مختلف مواجه می‌شوند و باید برای پیدا کردن پاسخ سوال‌های خود ماجراجویی را تا آخر ادامه دهند.

در این نسخه کاملا می‌توانید متوجه امضاهای کوجیما شوید و ما در بررسی بازی Death Stranding: Director’s Cut به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. تم اصلی بازی باز هم حس و حال سایر آثار او را به مخاطبان القا می‌کند. در واقع استودیو Kojima Productions در این اثر سعی کرده که رفتارها و اقدامات نسل بشر را در عصر تکنولوژی و رسانه مورد انتقاد قرار دهد. در واقع آن‌ها سعی کرده‌اند به خوبی نشان دهند که حرص و طمع بی‌پایان و رویکرد آشوب‌برانگیز به کاپیتالیسم چگونه جامعه را به زانو در می‌آورد. البته در چنین جهانی نیز هنوز افرادی پیدا می‌شوند که بخواهند بین جوامع انسانی ارتباط برقرار کنند. این انسان‌ها قصد دارد در محیطی نامناسب زنده بمانند و از همین رو می‌خواهند متحدان بیشتری پیدا کنند. در این جهان هیچ موجود زنده‌ای به این راحتی‌ها نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. شاید داستان بازی Death Stranding چندان هم برای‌تان جالب نباشید، اما به هر حال می‌تواند به خوبی مثالی احساسی و صدقانه را از عاقبت نقص‌های اجتماعی‌مان به ما نشان دهد. ممکن است داستان بازی دث استرندیگ را یک پوچی بی‌ارزش قلمداد کنید، اما اگر کمی به آن دقت کنید، متوجه نگاه خلاقانه و منحصر به فرد سازندگان‌اش می‌شوید. در این سال‌ها بازی‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که بتوانند تجربه‌ای مثل این اثر را برای شما به ارمغان آورند. البته باید گفت که داستان بی‌نقص نیست، اما در هر حال قابل احترام است.

شخصیت های بازی Death Stranding: Director’s Cut

شخصیت اصلی داستان، سم پورتر، ماجراجویی خود را از سواحل شرقی شروع کرده و به سمت سواحل غربی می‌رود. او هر نوع آذوقه و تدارکاتی که فکرش را بکنید برای افرادی که در زیرزمین زندگی می‌کنند، می‌برد. همه این‌ها هم به این دلیل است که آن‌ها توسط Beached Thingها (BT) آسیب نبینند. BTها موجودات ماوراءالطبیعی هستند که به انسان‌ها حمله می‌کنند. به لباس سم همیشه یک Bridge Baby متصل است. به همین دلیل او می‌تواند BTهای نامرئی اطراف‌اش را ببیند. سم در طول داستان با شخصیت‌های بسیار زیادی آشنا می‌شود که هر یک از آن‌ها به او در راه کشف راز و رمزهای جهان اطراف‌اش کمک می‌کنند. در این بحبحه همه‌گیری ویروس کرونا، بازی Death Stranding: Director’s Cut می‌تواند داستانی معنادار را بازگو کند و حس هم‌دردی ما را در محیط این اثر و انزوای حاکم بر آن برانگیزد. همچنین این بازی می‌تواند کاری کند که نگاه ما به شرایط کنونی کمی خوشبینانه‌تر شود و موجب شود به بهبود وضعیت موجود امیدوار شویم.

وظیفه سم در این اثر چیزی نیست جز مقابله با شرایط نامناسب حاکم بر جهان بازی. او باید برای کمک به انسان‌ها، محموله‌های مورد نیاز و دلخواه آن‌ها را برای‌شان بیاورد. در واقع گیم‌پلی همین چرخه فعالیت را مدام تکرار می‌کند. اما نسخه Director’s Cut به لطف قابلیت‌های منحصر به فرد پلی استیشن 5 گیم‌پلی مهیج‌تری را ارائه دهد. حافظه SSD موجود در PS5 موجب شده که زمان بارگذاری در بازی به اندازه چشم‌گیری کاهش پیدا کند. همچنین در بازی Death Stranding: Director’s Cut می‌توانید بین دو حالت گرافیکی یکی را انتخاب کنید. یکی از این حالت‌ها به شما نرخ فریم بیشتری می‌دهد و دیگری قابلیت ری تریسینگ (Ray Tracing) را به بازی اضافه می‌کند. هر یک از این حالات می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای شما به ارمغان آورند.

شما در نسخه Director’s Cut بازی دث استرندینگ باید تمام مسیر را لحظه به لحظه طی کنید و چالش‌های مختلف را پشت سر بگذارید. همین موضوع به سازندگان اجازه داده که از قابلیت‌های منحصر به فرد پلی استیشن 5 و کنترلر دوال سنس (DualSense) نهایت استفاده را ببرند. قابلیت بازخورد هپتیک (Heptic Feedback) در سمت چپ و راست کنترلر با پای چپ و راست سم مطابقت دارند. در نتیجه شما در شرایط مختلف مسیرها، تجربه‌ای متفاوت را به دست خواهید آورد و می‌توانید وضعیت کاراکتر را به خوبی درک کنید. همچنین بالا رفتن از ارتفاعات نیز تجربه‌ای متفاوت و جالب توجه را در نسخه جدید برای شما به ارمغان می‌آورد.

تریگرهای تطبیق‌پذیر (Adaptive Triggers) به شما کمک می‌کنند تا از این اثر تجربه بهتر داشته باشید و عمیقا خود را در دنیای بازی گم کنید. وقتی می‌خواهید تعادل محموله سم را برقرار کنید، مقاومت تریگرها تاثیر خود را نشان می‌دهند. در واقع هر سمت که سنگین‌تر باشد، مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. البته این تاثیرات محدود به همین مورد نمی‌شوند و در مواقع مختلف حس و حالی جدید و متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورند. در واقع هر حرکت سم تاثیری روی کنترلر می‌گذارد و برای درک بهتر این موضوع بهتر است خودتان بازی Death Stranding: Director’s Cut را تجربه کنید.

ماموریت های بازی Death Stranding: Director’s Cut

ماموریت‌های جدید بازی تمرکز بیشتری روی بخش‌های مبارزه و مخفی‌کاری دارند که این موضوع برای Death Stranding تازگی دارد. اگر دوست داشتید در ریتم بازی کمی تغییر ایجاد شود، این اثر حسابی به مذاق‌تان خوش می‌آید. در واقع تعقیب و گریزها و فرار از دست ارواح در این نسخه لذت‌بخش‌تر و هیجان‌انگیزتر است. شاید بتوان گفت که در این بخش کوجیما ادای احترامی به سری بازی‌های متال گیر سالید کرده است. با وجود همه ویژگی‌های جدید، بخش کمپین اصلی هنوز هم در بازی محوریت دارد. چه طرفدار این دث استرندینگ باشید، چه از کسانی که تازه می‌خواهند آن را تجربه کنند، زمانی که می‌خواهید به سمت بازی Death Stranding Director’s Cut بروید باید کمپین اصلی آن را مهم‌ترین بخش اثر در نظر بگیرید.

نسخه Director’s Cut بازی دث استرندینگ راه ورژن اصلی را ادامه می‌دهد و یک شاهکار روی پلی استیشن 5 به حساب می‌آید. این اثر نکات مثبت نسخه اصلی را تقویت می‌کند و علاوه بر آن، ایده‌های جدیدی را نیز به مخاطبان ارائه می‌دهد. شما در این بازی می‌توانید تجربه‌ای بهتر از جابه‌جایی محموله‌ها داشته باشید و جلوه‌ای چشم‌نوازتر از جهان اثر را ببینید.


پیوندها


لوگو اسپانسر