بررسی بازی the last of us 2

بازی The Last of Us Part 2، یکی از متفاوت ترین و بینظیر ترین تجربه هایی است که شما می توانید در یک باز تجربه کنید. بازی The Last of Us Part 2 سعی کرده است تا خود را به عنوان یکی از بهترین بازی هایی معرفی نماید که یک گیمر به دنبال آن است. سازندگان این بازی از همان تریلر ابتدایی بازی هم همین هدف را دنبال می کردند.

بازی The Last of Us Part 2، از نظر محتوا، گیم پلی . حتی گرافیک و کارگردانی صوتی، یکی از بهترین تجربه ها است و به جرات می توان گفت که در این زمینه ها، یک بازی کم رقیب است. شما در مراحل این بازی می توانید خشونت و هیجان بسیار بالایی را تجربه نمایید که البته اگر طرفدار این سبک بازی ها نیستند، اصلا سراغ The Last of Us Part 2 نروید.

در ادامه نقد و بررسی این بازی پر حاشیه و هیجانی همراه ما باشید.

معرفی بازی The Last of Us Part II

همانطور که گفته شد، بیشتر منتقدان و گیمر ها از بازی لست آو آس 2 استقبال کردند. به طوری که نمره بازی The Last of Us Part II 99 شده است. اما عنوان The Last of Us Part II دقیقا چطور بازی می باشد که این افتخارات را کسب کرده است؟ لست آو آس 2، یک بازی پساآخرالزمانی، داستانی و تک نفره با گیم پلی اکشن ماجراجویی است. داستان بازی The Last of Us Part II، دنباله مستقیم نسخه اول لست آو آس می باشد. در واقع این بازی ها، روایت گر داستان و اتفاقاتی هستند که برای دو شخصیت اصلی بازی یعنی جول و الی رخ می دهد.

شخصیت اصلی بازی The Last of Us جول و شخصیت اصلی نسخه دوم نیز الی است. در واقع با اینکه در بازی اول مقداری هر چند کوتاه از داستان را با شخصیت الی جلو بردیم، اما این دختر شخصیت فرعی بازی بود. اما در نسخه دوم، سازندگان بازی تمرکز خود را بر روی الی گذاشته اند. اگرچه داستان بازی The Last of Us Part II  به صورت مستقیم به جول و نسخه اول مربوط می شود. ولی گیم پلی بازی و شخصیت اصلی لست آو آس 2 بر روی شخصیت الی پیاده سازی شده است.

هیتر یا طرفدار

بسیار می شنویم که بازی The Last of Us Part II هیتر های زیادی دارد. شاید در ابتدا تصور کردید که در بررسی بازی The Last of Us Part II  جایی برای پرداختن به این موضوع نیست. اما همانطور که اشاره شد، مقاله رو به رو متفاوت ترین بررسی The Last of Us Part II  است. پس می خواهیم به صورت شفاف و کامل از همه نظر به این بازی بپردازیم. اما برویم سراغ اصل موضوع این بخش از مقاله بررسی بازی The Last of Us Part II. دقیقا هیتر کیست؟ هیتر یعنی کسی که از یک چیزی متفر است. به نظر شما چرا یک فرد باید از یک بازی متنفر باشد؟ حتی اگر بدترین بازی دنیا را هم بیاوریم، باید از آن متنفر بود؟

تنفر احساسی غلط و نابود کننده است. تنفر یک شخص به یک اثر، نمی تواند آن اثر را نابود کند. بلکه خودش را نابود می کند. در واقع تنفر شخص متنفر را از درون به بدترین شکل نابود کرده و آن را می سوزاند. حتی اگر شخص در نابود کردن اثر نیز موفق باشد، باز هم حس نفرت او را نابود خواهد کرد. زیرا منشاء نفرت در درون یک انسان است. بنابراین باید از درون نفرت از بین رودو چون با ابراز این حس، تفاوت خاصی برای شخص متنفر نمی کند.

بررسی بازی The Last of Us Part II

اکنون که به صورت کامل به معرفی بازی The Last of Us Part II، تاریخچه فرانچایز The Last of Us و حواشی نسخه دوم پرداختیم، به بخش اصلی مقاله یعنی بررسی بازی The Last of Us Part II می رسیم. به منظور کامل بودن بررسی، هر بخش با جزئیات بررسی می شود. در ابتدا از گرافیک فنی شروع کرده و سپس هر بخش را بررسی می کنیم. بنابر این اگر مطالعه کامل این بررسی از حوصله شما خارج است، می توانید فقط بخش های مورد نظر خود را بخوانید.

گیم پلی بازی The Last of Us Part II

در ابتدا به سراغ یکی از اصلی ترین بخش های هر بازی، یعنی گیم پلی می رویم. گیم پلی بازی The Last of Us Part II در سبک اکشن ادونچر یا اکشن ماجراجویی می باشد. اگر با این سبک به خوبی آشنا نیستید، پیشنهاد می شود مقاله انواع سبک بازی ها را بخوانید. برخی فکر می کنند سبک گیم پلی بازی The Last of Us Part II ترسناک است. اما ترسناک سبک گیم پلی بازی نیست. بلکه گیم پلی این بازی ترکیب سبک اکشن و سبک ماجراجویی بوده که المان ها و عناصر سبک های دیگر را نیز در خود دارد.

گیم پلی بازی The Last of Us Part II، بر پایه و اساس نسخه اول خود طراحی شده است. معمولا نسخه های مختلف یک فرانچایز در دنیای بازی ها، از یک پایه گیم پلی مشخص استفاده می کنند. کمتر دیده می شود که در دو بازی از یک فرانچایز، گیم پلی به کلی دچار تغییر و تحول شود. حتی اگر این اتفاق قرار بود برای لست آو آس بی افتد، گیم پلی بازیThe Last of Us  آنقدر خوب و با کیفیت بود که نیاز به تغییر اساسی نداشت. بنابراین سازندگان نسخه بهبود یافته و کامل تر گیم پلی را بر پایه نسخه اول طراحی کرده اند.

البته که تعداد بهبود ها و امکانات جدید گیم پلی بازی The Last of Us Part II نسبت به نسخه اول لست آو آس بسیار زیاد هستند. برای مثال، قابلیت خوابیدن(دراز کش شدن) به شخصیت های اصلی بازی اضافه شده است. گیم پلی بسیار نرم تر و روان تر از نسخه یک شده و قابلیت های کرفتینگ(ساختن وسایل) بازی نیز بسیار بیشتر شده است.

انیمیشن ها

اگر بخواهیم انیمیشن های بازی The Last of Us Part II را بررسی کنیم، در یک کلام شاهکار نتیجه بررسی آن است. پس از بررسی، حتی اگر بخواهیم این انیمیشن ها را با دیگر بازی ها مقایسه کنیم، احتمالا بهترین بازی تاریخ تاکنون از نظر انیمیشن، عنوان The Last of Us Part II باشد. برای مثال وقتی به پای دشمنان شلیک می کنید، پای آنها زخمی شده یا حتی ممکن است قطع شود. در صورت وقوع این اتفاق، دشمنان ممکن است زنده بمانند و سعی کنند بلند شوند. پس از بلند شدن آن ها از روی زمین باز هم در تلاش هستند تا با شما بجنگند. اما اگر به شکل بدی آسیب دیده باشند، احتمالا پس از جیغ و فریاد زدن و درد کشیدن های زیاد خواهند مرد. این اتفاق، حتی در مورد دستان آنها نیز صادق است.

شما در این بازی با شلیک مناسب و دقیق، حتی می توانید انیمیشن افتادن اسلحه از دستان دشمن را ببینید. یا اگر دشمنان نیز به شما شلیک کنند، اتفاقات مشابهی برای شما رخ خواهد داد. علاوه بر این، انیمیشن های اشیاء با فیزیک بسیار خوب آنها، حس واقع بینانه تری به تجربه بازی می دهد. ترکیب انیمیشن، هوش مصنوعی، فیزیک با گیم پلی، کاری می کند که شما وقتی در حال انجام بازی The Last of Us Part II هستید، فکر کنید واقعا در بازی حضور دارید.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بازی لست آف آس 2، یکی از قوی ترین هوش مصنوعی های تاریخ بازی های ویدیویی است. سازندگان با توسعه یک هوش مصنوعی فوق العاده، کاری کرده اند که شما با اینکه می دانید The Last of Us Part 2 صرفاََ یک بازی می باشد، اما هنگام تجربه این اثر، حتی اگر چند بار دیگر نیز این بازی را تمام کرده باشید، باز هم احساس کنید دشمنانتان واقعی هستند. هوش مصنوعی بازی این احساس را آنقدر درون گیمر قوی می کند که باعث می شود برای شکست دشمن، خودتان را جای آن ها بگذارید. یعنی اگر شما جای دشمنان بودید، چه کاری انجام می دادید؟ هوش مصنوعی بازی دقیقا این تاثیر را بر روی مخاطب می گذارد.

برای مثال تصور کنید شما نزدیک دشمنان خود در بازی هستید و در زیر یک کامیون دراز کشیده یا مثلاََ پشت یک دیوار نشسته اید. حال می خواهید اگر اسلحه خود را ریلود کنید(تعویض خشاب). جالب است بدانید که دشمنان، حتی صدای ریلود شما را می شنوند و مشکوک شده و به سمت جایی که صدا از آن آمده می روند. اگر همانجا به ایستید، در زمانی کوتاه شما را پیدا خواهند کرد. این تنها گوشه ای از هوش مصنوعی فوق العاده بازی لست آف آس پارت 2 بود.

دیگر بخش های گرافیک فنی بازی The Last of Us Part II؛ کیفیت تکسچر ها

به بخش هایی مانند انیمیشن ها، کیفیت کاتسین ها(هم از نظر فنی و هم هنری) و هوش مصنوعی بازی The Last of Us Part II اشاره کردیم. اما در این بخش قرار است دیگر بخش ها و اجزای گرافیک فنی بازی لست آف آس 2 را بررسی کنیم. در ابتدا به گرافیک و کیفیت تکسچر های بازی می پردازیم.

کیفیت تکسچر های بازی، فوق العاده می باشد. در واقع در فاصله ای که شما به طور معمول به تکسچر های مدل های بازی از زاویه سوم شخص بازی نگاه می کنید، ذره ای بی کیفیتی نمی بینید. این موضوع در بسیاری از بازی های سوم شخص وجود ندارد. چه برسد به عناوین اول شخص که نیاز بیشتری به کیفیت بالای تکسچر دارند و در بیشتر آنها روی این موضوع کار زیادی نمی شود. برای مثال بازی شاهکار Red Dead Redemption 2 را که گرافیک چشم نوازی نیز داشتهو از بسیاری از بازی های دیگر از منظر گرافیکی برتری دارد، اما ضعف کیفیت تکسچر در آن احساس می شود. البته که در آن بازی، راک استار گیمز این ضعف را مدل سازی قوی و تعداد مدل زیاد، تا حد بسیار زیادی پوشانده و این ایراد بیشتر از زمانی احساس می شود که به صورت حرفه ای و برای بررسی بازی، با دقت، تکسچر های بازی را بررسی کنید.

طراحی مدل های بازی

توجه به جزئیات چیزی نیست که همه استودیو های بازی سازی به آن اهمیت دهند. اما توجه به جزئیات در ناتی داگ، یکی از اصول ساخت بازی در این استودیو است. هرچند بسیاری از جزئیات بازی ها، ممکن است نیاز به صرف زمان زیادی برای طراحی آن ها نداشته باشد. اما باز هم از نظر بخش اعظمی از استودیو های بازی سازی، به صرفه نیست. در بازی The Last of us Part II استودیوی ناتی داگ، جزئیات به طرز دیوانه واری و با وسواس زیادی در بازی قرار داده شده است. این موضوع در مورد مدل سازی بازی نیز صدق می کند.

مدل های وسایل مختلف در بازی، کیفیت بالایی دارد. این کیفیت بالای مدل ها، وقتی با کیفیت بسیار خوب تکسچر ها ترکیب شده، باعث می شود مخاطب از دیدن این میزان گرافیک در یک بازی به وجد بیاید. در واقع این ترکیب، بازی را از نظر نما و گرافیکی به مقدار عجیبی به واقعیت نزدیک کرده است. مهم نیست در یک اتاق باشد یا در طبیعیت یا هر جای دیگر، کافی است در یک قسمت از بازی ثابت بمانید و فقط به تصویری که صفحه نمایش خود از بازی پخش می کند بنگرید. احتمالاََ در تصویری که می بینید، هیچ تفاوتی با یک فیلم سینمای که با دوربین ضبط شده است، احساس نکنید.

طراحی هنری بازی

طراحی هنری، یکی از اصلی ترین بخش های یک بازی می باشد. در واقع طراحی هنری، بر روی گرافیک بازی تاثیر زیادی می گذارد. برخی احساس می کنند گرافیک فنی، اهمیت بیشتری از طراحی هنری دارد. اما شاهکار های تاریخ بازی های ویدیویی ثابت کرده اند که نه تنها باید در بین طراحی هنری و گرافیک فنی یک بالانس وجود داشته باشد، بلکه اهمیت طراحی هنری بیشتر از گرافیک فنی است. زیرا طراحی هنری، برای همیشه ماندگار خواهد بود. حتی اگر گرافیک فنی یک بازی قدیمی شود. شما ممکن است وقتی به برخی از شاهکار تاریخ بازی های ویدیویی که متعلق به سال ها پیش هستند، می نگرید، گرافیک فنی شان( به صورت کلی انیمیشن ها، گرافیک و کیفیت تکسچر ها، مدل سازی و …) بسیار قدیمی یا حتی کمی اذیت کننده بنظر برسد. اما طراحی هنری آنها هنوز هم زیبا و دیدنی است.

طراحی هنری بازی The Last of Us Part II بی نظیر است. این طراحی هنری فوق العاده وقتی با یک گرافیک فنی عالی که به آن پرداختیم ترکیب می شود، شاهکاری تکرار نشدنی را خلق می کند. داستان بازی The Last of Us Part II، شامل مناطق مختلفی می شود. از جکسون گرفته، تا قسمت هایی از شهر سیاتل و … . این مناطق مختلف، آب و هوا و شرایط متفاوت و تنوعی دارند. این تنوع، علاوه بر اینکه به جذابیت بازی می افزاید، تلاش زیاد سازندگان را برای طراحی انواع نواحی و مناطق کاملاََ متفاوت، اما فوق العاده با کیفیت و هنری را نشان می دهد. حتی وقتی یک آلوده شده وحشتناک و حال بهم زن نزدیک شما شده و شما را می کشد، بیشتر از اینکه احساس باختن به شما دست بدهد، کاری می کند تا از این حجم از طراحی هنری جذاب و گرافیک فنی بالا و ترکیب این دو با یکدیگر لذت ببرید.


پیوندها


لوگو اسپانسر