مشکلات اجاق گاز

با پیشرفت علم و تکنولوژی تمامی لوازم و ابزار های اطراف ما دچار تغییر شده اند و در طول زمان به آنها ویژگی های کاربردی اضافه شده است که میزان کارایی آنها را افزایش داده. یکی از مهمترین لوازم خانگی در هر آشپزخانه ای، اجاق گاز است. خیلی دور از انتظار نیست که همین اجاق گاز ساده هم به مرور زمان به ویژگی هایش اضافه شده است و هم اکنون نیز در سراسر جهان، بسیاری از مهندسان در حال بهبود ویژگی های مدل های گوناگون اجاق گاز هستند.

در گذشته سیستم اجاق گاز های خانگی بسیار ساده طراحی شده بود و اجاق گاز ها فقط از یک سیستم لوله کشی گاز ساده در درونشان و یک ولوم و یک جایگاه شیر و شلنگ تشکیل شده بودند. اما امروزه علاوه بر ساختمان اصلی این دستگاه، ایمنی آن نیز  بهبود یافته است و دیگر مانند گذشته لازم نیست نگران آن باشیم که در صورت سرریز شدن مایع غذا بر روی شعله آن، اجاق گاز خاموش شده و نشتی گاز آغاز می شود.

 امروزه با ساختن قطعات مختلف و اضافه کردن آن به سیستم های اجاق گاز، ایمنی آنها بسیار افزایش یافته است و همچنین اجاق گاز های المنتی برقی هم به روی کار آمدند.

بحث امروز ما در خصوص تعمیر اجاق گاز های خانگی و بررسی چند مشکل رایج در خصوص آنهاست می خواهیم بدانیم که چگونه می توانیم عیب های اصلی اجاق گاز مان را تشخیص دهیم و چه مسائلی می تواند این مشکلات را به وجود بیاورد.

ترموکوپل یک قطعه ایمن کننده در اجاق گاز!

ترموکوپل در اجاق گازها به عنوان یک قطعه بسیار مهم در چند دهه اخیر شناخته می شود و تقریباً تمام اجاق گاز هایی که در زمان حال حاضر ساخته می شود، این قطعه را دارا می باشند. این قطعه در صورت قطع شدن شعله، جریان گاز را نیز قطع می کند و از بروز افنجار و نشتی و خفگی جلوگیری می کند.

کاربرد قطعه ترموکوپل در اجاق گازها

برای بررسی علت خرابی ترموکوبل اجاق گاز ابتدا باید این نکته را بررسی نماییم که این قطعه چه کاربردی دارد. ترموکوپل از دو سیم که ازجنس فلزهای مخصوص با آستانه گرمای بالا هستند ساخته شده است و با گرم شدن این دو سیم به میزان لازم، شعله ی اجاق گاز و وسایل گرمایشی را روشن نگه می دارد. ترموکوپل یک قطعه ی ضروری است که علاوه بر نقشی که در روشن ماندن شعله و  تنظیم دما دارد، برای برقراری ایمنی وسایل گازی لازم است‌. زمانی که احتمالا غذای شما سر برود و مایع آن روی شعله بریزد و یا باد بوزد و شعله ی گاز شما خاموش شود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می کند تا از نشتی و خطرات آن جلوگیری کند. در گذشته اجاق گازها دارای ترموکوپل نبودند و به علت نشتی گاز، بارها انفجار و مسمویت با گاز برای مردم اتفاق می افتاد.

همچنین ترموکوپل مانند یک قفل کودک است که از باز ماندن شیر گاز در صورت چرخاندن ولوم گاز توسط کودکان جلوگیری می کند. البته با تمام این تفاسیر باز هم احتیاط در کار با اجاق گازها همیشه ضروری است.

در ادامه بررسی می کنیم که چه دلایلی می تواند موجب خراب شدن قطعه ی ترموکوپل در اجاق گاز باشد.

شکستگی و اتمام طول عمر ترموکوپل ها

زمانی که ترموکوپل اجاق گاز خراب شود، اولین مشکلی که رخ می دهد، عدم روشن ماندن اجاق گاز است. گاهی نیز باید برای روشن ماندن شعله، مدت ها ولوم را به شکل محکم نگه داریم تا ترموکوپل گرم شود. همچنین علت زرد سوختن شعله اجاق گاز و شعله های نارنجی نیز می تواند از علت های خرابی و ایراد در سیستم ترموکوپل اجاق گاز شما باشد.

اگر هر یک از نشانه های بالا را مشاهده کردید، احتمالا ترموکوپل اجاق گاز شما دچار شکستگی، خمیدگی و یا خرابی شده است. از علل رایج دیگر، اتمام عمر این قطعه است. ترموکوپل ها معمولا بین ۱۵ الی ۲۰ سال عمر می کنند. پس اگر مدت زمان زیادی از خرید اجاق گاز شما می گذرد، می تواند این موضوع هم سبب خرابی اجاق گاز شما شده باشد.

در ادامه به یکی دیگر از مشکلات رایج اجاق گازها می پردازیم که عموما برای همه نگران کننده است. با ما همراه باشید.

بررسی علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

شعله اجاق گازها، بخاری و .. معمولا به رنگ آبی می سوزد و این رنگ، حاصل ترکیب اصولی گاز با اکسیژن است. حال اگر تغییری در رنگ سوختن شعله ایجاد شود، احتمال بروز مشکل در سیستم اجاق گاز شما وجود دارد. اجاق گاز از طریق دریچه ورودی هوا و منافظ ورودی هوا که روی صفحه ی شعله قرار دارند، اکسیژن مورد نیاز را دریافت می کند. اگر میزان گاز در ترکیب با هوا غالب شود، شعله زرد و با شدت بیشتر نارنجی خواهد سوخت و اگر شدت هوا متناسب و کمی غالب باشد، شعله به آبی گرایش پیدا می کند.

با توجه به اطلاعات بالا، با دو علت زرد سوختن شعله اجاق گاز که معمولا رایج هستند آشنا می شویم:

۱- گرفتگی یا انسداد محظفه ورودی هوا به اجاق گاز

۲- گرفتگی یا انسداد منافظ صفحه شعله

برای رفع این مشکل، باید سیستم گازررسانی اجاق گاز عیب یابی شود و اگر دچار اسنداد است، رفع شود. معمولا صفحات گاز به علت سرریز شدن مایع غذا و یا موارد مشابه، امکان اسندادشان بسیار بالاست. حتما در صورت سرریز شدن غذا بر روی شعله، صفحه ی پخش کننده شعله را شسته و مجددا استفاده کنید‌.

از موارد دیگر که سبب می شود شعله ی اجاق گاز ما زردسوز شود، عدم تهویه مناسب است. زمانی که گردش هوای کافی و مناسب در محیط آشپزخانه ی شما نباشد، شعله ی اجاق گاز به شکل زرد یا نارنجی می سوزد‌.

در صورت بروز مشکل زرد سوزی گاز برای اجاق گاز، حتما برای تعمیر آن از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید و بدون مهارت کافی، اقدام به تعمیر این لوازم خانگی نکنید.

سخن پایانی

مواردی که سبب بروز مشکل در اجاق گاز می شوند، می توانند موارد و قطعات مختلف دیگری هم باشند. اما در این مطلب به دو علت شایع تر که سبب بروز مشکل در اجاق گازها می شوند اشاره کردیم. اگر اجاق گاز شما دچار مشکل و خرابی شده است به سرعت برای تعمیر آن اقدام کنید. زیرا خطر نشتی و انفجار در صورت بروز مشکل در سیستم گازرسانی و ایجاد شعله بسیار بالاست و باید سریعا رفع شود. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و اطلاعات شما را در خصوص مشکلات اجاق گازها، بخصوص موارد مرتبط با رنگ شعله و ترموکوپل افزایش داده باشد. از همراهی شما سپاسگذاریم.

لوگو اسپانسر