نقد و بررسی بازی alan wake 2

بازی Alan Wake 2 یکی از مورد انتظارترین بازی های سال 2023 است که توسط Remedy Entertainment توسعه داده شده است. این بازی، ادامه داستان بازی قبلی Alan Wake است که در سال 2010 منتشر شد. در این بازی، شخصیت اصلی بازی، یعنی Alan Wake، به شهر جدیدی به نام Bright Falls می رود و به دنبال رمز و راز شهر و داستان های عجیب و غریب آن است.

گرافیک و صداگذاری

بازی Alan Wake 2 با گرافیک و صداگذاری بسیار عالی طراحی شده است. طراحان بازی توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، جزئیات بسیار زیادی را در بازی پیاده کنند. این باعث شده که بازیکنان تجربه‌ای بسیار واقع‌گرایانه از دنیای بازی داشته باشند.

صداگذاری نیز در بازی Alan Wake 2 بسیار عالی است. از موسیقی ترسناک و جذاب تا صدای خشمگین موجودات ترسناک، همه چیز در بازی بسیار واقع‌گرایانه است.

داستان

در بازی Alan Wake 2، داستان به شکلی جذاب و پیچیده پیش می‌رود. شما در نقش Alan Wake، به دنبال رمز و راز شهر Bright Falls هستید و در این راه با افراد جدیدی آشنا می‌شوید. بازیکنان باید در طول بازی، داستان را پیگیری کنند و به دنبال رمز و راز شهر بروند.

گیم‌پلی

گیم‌پلی بازی Alan Wake 2 بسیار شبیه به بازی قبلی آن است. بازیکنان باید با استفاده از سلاح‌های خود، به مبارزه با موجودات ترسناک بپردازند و در عین حال، داستان جذاب بازی را پیگیری کنند.

بازیکنان می‌توانند از قابلیت‌های جدیدی مانند نورپردازی و استفاده از مواد منفجره استفاده کنند تا به مبارزه با موجودات ترسناک بپردازند. همچنین، بازیکنان می‌توانند از قابلیت‌های دیگری مانند زمان‌بندی و حرکت در فضای سه‌بعدی استفاده کنند.

نقد و بررسی بازی

داستان بازی

داستان Alan Wake 2 و چگونگی روایت آن فوق‌العاده است! استودیوی Remedy همیشه تبحر بسیاری در تعریف و روایت داستان خود داشته و به جرأت می‌توانم بگویم Alan Wake 2 با اقتدار بر قله‌ی استعداد این استودیو پرچم خودش را در بعد روایی می‌کوبد.

شاید کمی سریع پیش می‌روم، بگذارید اول به این بپردازیم که اصلا داستان این اثر حول محور چه چیزی می‌گردد و چه هدفی را دنبال می‌کند. روایت وقایای این بازی سیزده سال پس از پایان نسخه‌ی ابتدایی اتفاق می‌افتد؛ Saga Anderson و همکارش Alex Casey ماموران FBI هستند که برای پیگیری یک پرونده‌ی قتل در Bright Falls که از قضا سیزده سال پیش محل ناپدید شدن نویسنده‌ی مشهور، Alan Wake، بوده راهی آن جا می‌شوند.

زمانی که به صحنه‌ی قتل می‌رسند، با توجه به وضعیت مقتول و این مسئله که قلب او از بدنش خارج شده است، متوجه می‌شوند که این صرفا یک قتل ساده نبوده بلکه احتمالا پای یک فرقه‌ی مذهبی در میان است. شما ابتدا در نقش Saga قرار می‌گیرید و درست همچون یک مامور FBI خبره باید به جست‌وجوی محیط، بررسی محل قتل و شواهد بپردازید تا بتوانید داستان بازی را پیش ببرید. طی بازجویی شاهدان و پیش‌روی در پرونده، متوجه می‌شوید که پای The Cult of Tree یا فرقه‌ی درخت در میان است.

در همین حین، زمانی که Saga صفحه‌ای از یک داستان ترسناک را که از قضا در ارتباط با او بوده و نام نویسنده‌ی آن خط خورده است را پیدا می‌کند، همه چیز آرام آرام شروع به عجیب شدن می‌کند و در واقع کابوسی آغاز می‌شود که لحظه به لحظه واقعی‌تر به نظر می‌رسد. این صفحات ادامه‌ی راه را پیش‌بینی کرده و حتی به Saga سرنخ‌هایی در راستای پیش‌روی در این پرونده‌ی قتل می‌دهند و سرانجام داستان به جایی می‌رسد که Saga به لبه‌ی رودخانه‌ی Cauldron وارد شده و ناگهان شخص بیهوشی را مشاهده می‌کند که در گوشه‌ی ساحل افتاده است. پس از به هوش آمدن ناگهانی این مرد، متوجه می‌شود که او Alan Wake است که پس از ۱۳ سال پیدا شده!

همانطور که احتمالا می‌دانید، Alan در پایان قسمت اول برای نجات Alice، همسر خود، در Dark Place می‌ماند و حالا پس از ۱۳ سال دقیقا در زمانی بازگشته است که سر و کله‌ی یک فرقه‌ی مذهبی نیز پیدا شده. اما این حتی شروع داستان هم نیست چرا که تازه بازی شروع به روایت داستان از نگاه Alan ‌می‌کند و به همین واسطه شما به دنیای Dark Place وارد می‌شوید تا بتوانید از دلیل اتفاقات شومی که در Bright Fall در حال رخ دادن است پرده بردارید.

با پیش‌روی در ابتدای داستان Alan، متوجه می‌شوید که The Dark Presence بازگشته است؛ اما این بار با اهریمنی بسیار پیچیده‌تر و در همین راستا بسیار خطرناک‌تر روبه‌رو هستید. حالا Alan و Saga که درگیر این داستان ترسناک شده‌اند باید با کمک یکدیگر راه حلی برای متوقف کردن این نیروی اهریمنی پیدا کنند. اما صحبت از داستان بازی کافی است، شاید به نظر برسد که درباره‌ی داستان بازی پر حرفی کرده‌ام اما به شما اطمینان می‌دهم این حتی نوک این کوه یخی عظیم که روایت این بازی است نیست!

شما از جایی به بعد می‌توانید به ترتیب دلخواه خود در نقش هر دو کاراکتر بازی کنید و داستانشان را پیش ببرید به طوری که می‌توان گفت Saga در دنیای واقعی داستان را پیش می‌برد در حالی که داستان Alan در مکان تاریک جریان دارد و به طریقه‌ی بسیار جذابی دائما به یکدیگر برخورد کرده و متصل می‌شوند و آنقدر سازندگان این داستان را هنرمندانه روایت می‌کنند که شما حتی یک لحظه هم نمی‌توانید از صفحه چشم بردارید.

Alan Wake 2 درست همچون آثار پیشین استودیوی رمدی دارای سکانس‌های لایو اکشن است که به لطف عملکرد عالی بازیگران و همچنین داستان‌نویسی بسیار عالی، به شکلی فوق‌العاده درون روایت اصلی بازی جاری می‌شوند و به شدت این روند را گیراتر می‌کنند! حقیقتا صحنه‌های لایو اکشن و میزان ظرافتی که در ساخت و کارگردانی آن‌ها به کار رفته بود من را شگفت‌زده کرد و به لطف این صحنه‌ها، روند داستان همیشه تازه و جذاب باقی می‌ماند. لازم به ذکر است این صحنه‌ها بیشتر متعلق به سناریوی داستانی Alan هستند که دائما پیچش‌های تازه معرفی کرده و مغز پلیر را به چالش می‌کشند.

یکی از خصوصیات بسیار جذاب این بازی پیچش‌های داستانی و استفاده‌ی منطقی و بسیار بهینه از آن‌هاست که باعث می‌شود به جای آن که روایت بازی درگیر پیچیدگی‌های بیهوده و بعضا بی‌دلیل بشود، تمامی این پیچش‌ها به هسته‌ی کلی داستان‌سرایی می‌افزایند و دلیلی کاملا مشخص دارند که بازی به زیبایی به باز کردن این گره‌ها در طول روایت خود می‌پردازد.

شخصیت پردازی

اما بد نیست کمی در ارتباط با شخصیت‌پردازی‌ها صحبت کنیم، Saga کاراکتر قابل بازی جدیدی است که برای اولین بار در این نسخه معرفی می‌شود و اغلب آثاری که رویکرد روایت دو جانبه را نسبت به داستان خود با استفاده از دو یا چند کاراکتر پیش می‌گیرند، با چالش‌های بسیاری در راستای بهینه‌سازی خط‌های داستانی‌ مجزا و همچنین پرداختن کافی به کاراکترها روبه‌رو می‌شوند اما خوشبختانه می‌توانم بگویم Saga یک عنصر تازه و بسیار عالی برای دنیا و داستان این فرنچایز محسوب می‌شود که از همان ابتدا به سرعت شما را به خودش جذب می‌کند.

با پیش‌روی در داستان و عمیق‌تر شدن روایت آن، دائما کاراکترها نیز تحت تاثیر آن‌ها پردازش عمیق‌تری دریافت کرده و بیش از پیش با آن‌ها و خط داستانی‌شان جذب می‌شوید. بگذارید اینطور بگویم که شخصا به شکلی مشتاقانه به کاراکتر Saga سوییچ می‌کردم تا داستان او را دنبال کنم و زمانی که پلیر چنین اشتیاقی نسبت به کاراکتری به غیر از شخصیتی دارد که نامش روی جعبه‌ی بازی نقش بسته است، نشان می‌دهد تا چه اندازه سازندگان توانسته‌اند این کاراکتر تازه را جذاب و گیرا نمایش داده و حضورش را درون این داستان توجیه کنند.

و اما Alan نیز از سوی دیگر شخصیت‌پردازی بسیار گیراتری نسبت به نسخه‌ی ابتدایی داشته و به لطف پیچش‌هایی که طی تجربه‌ی این عنوان روی شخصیت او اعمال می‌شود دائما این شخصیت‌پردازی گیراتر و صد البته جذاب‌تر می‌شود.

گیم پلی بازی

و اما نوبت به مبحث گیم‌پلی می‌رسد؛ همانطور که احتمالا می‌دانید و در بخش پیشین نیز اشاره کردیم، Alan Wake 2 حالا به طور کامل پا به ژانر وحشت بقا گذاشته است و از همین رو شاهد تغییرات و اعمال مکانیزم‌های مختلفی در ساختار گیم‌پلی آن هستیم اما با وجود تغییرات گسترده، همچنان این بازی توانسته است هویت اصلی خودش را حفظ کند و خصوصیات اصلی گیم‌پلی قسمت اول را بازگردانده و به شکلی بهینه به ساختار تازه‌ی خود تعمیم دهد.

از آن جایی که با دو کاراکتر قابل بازی روبه‌رو هستیم، بگذارید به نوبت به گیم‌پلی و خصوصیات خاص هر یک از آن‌ها بپردازیم؛ اول با کاراکتر تازه و مامور FBI داستانمان شروع می‌کنیم. Saga به دلیل نقشی که در داستان بازی دارد، برخی خصوصیات بسیار جذاب و تازه را به روند گیم‌پلی معرفی می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به محیط Mind Place اشاره کنیم. همانطور که از نامش پیداست، Mind Place یک فضای اختصاصی در ذهن Saga محسوب و به شکلی کاملا تعاملی به پلیر ارائه می‌شود. شما در این مکان می‌توانید اسلحه‌های خود را ارتقا داده ، مظنونان پرونده را بررسی کرده و مهم‌تر از همه از Case Board استفاده کنید!

قطعا همه‌ی شما در فیلم‌های جنایی به نوعی Case Board را مشاهده کرده‌اید، دیواری که تمام شواهد، مدارک، مظنونان، شاهدان و سرنخ‌های مختلف مربوط به یک پرونده در آن قرار داشته و عموما کارآگاهان با استفاده از آن معماهای پیش روی خود را حل می‌کنند. کارکرد این بخش در این تجربه نیز دقیقا به همین صورت است، شما در طول تجربه‌ی بازی در نقش Saga و پیش روی در داستان او، به معماها، کاراکترها، سرنخ‌ها و وقایع مختلفی برخورد می‌کنید که هر کدام به یک پرونده تبدیل می‌شوند!

این دنیا تو را می‌کشد!

می‌توان با قاطعیت گفت که قدرتمندترین و برجسته‌ترین خصوصیت Alan Wake 2 به عنوان یک اثر وحشت، فضاسازی و اتمسفر مثال زدنی آن است که از همان لحظه‌ی اول شما را در خود کشیده و یکی از برترین محرک‌های ترس در بازی محسوب می‌شود. اما مسئله اینجاست که از محیط بازی صرفا برای ترساندن پلیر استفاده نمی‌شود بلکه خود به موازات روند داستان‌سرایی بازی یک لایه‌ی روایت محیطی را نیز به آن می‌افزاید که باعث می‌شود تجربه‌ی لحظه به لحظه‌ی این بازی بیشتر قابل لمس باشد و این خصوصیت که ابعاد مختلف بازی به زیبایی در یکدیگر جاری شوند یکی از خصوصیات برجسته‌ی این اثر به شمار می‌آید.

استودیوی رمدی همیشه عملکرد بسیار خوبی را در بخش طراحی مراحل به نمایش گذاشته و Alan Wake 2 قطعا برترین هنرنمایی آن‌ها تا به امروز است. از خیابان‌های تاریک و روح زده‌ی شهر نیوورک گرفته تا شهرک زیبای Bright Falls و خیابان‌های مه‌آلود Watery، همگی هویت ظاهری مستقلی را به این عنوان هدیه می‌دهند. همچنین الگوبرداری رمدی از فرنچایز Silent Hill در زمینه‌ی فضاسازی بسیار مشهود است و حتی می‌توانم به جرات بگویم Alan Wake 2 تقریبا نزدیک‌ترین تصویر به چیزی است که در تریلر عنوان کنسل شده‌ی Silent Hills مشاهده کردیم!

به عنوان کسی که عاشق ژانر وحشت هستم نمی‌توانم توصیف کنم که تا چه اندازه از فضاسازی Dark Place و مخصوصا شهر نیوورک آن لذت بردم؛ یک فضای ترسناک سنگین نوآر که به سرعت زیر پوست پلیر نفوذ کرده و سایه‌هایی که زمزمه‌هایشان دائما همچون سوزنی در مغزتان فرو می‌روند. ما همگی می‌دانیم که یک فضاسازی عالی بدون یک مکمل صوتی قدرتمند تاثیر چندانی نخواهد داشت و باز هم باید گفت که رمدی در این زمینه نیز سنگ تمام گذاشته است!

موضوعات: نقد و بررسی

برچسب ها:


پیوندها


لوگو اسپانسر