نقد و بررسی بازی days gone‎

بازی Days Gone، در برخی جنبه ها کاملا موفق عمل کرده و در بعضی جنبه های دیگر دارای نقاط ضعفی مشهود است و همین امر سبب شدت تا لذت یک بازی عالی را به گیم پلیرها ندهد. این بازی در دقایق ابتدایی، بسیار سرگرم کننده است و جهانی خاص و زیبا را ساخته است و این جهان خاص را به  گیمر تقدیم می کند. این بازی شما را با تعداد محدودی سلاح های سرد و گرم در جهانی خطرناک تنها می گذارد و سبب می شود تا بازکین بتواند به تنهایی قواعد طبیعت وحشی ولی منطقی را دریابد.

در این جهان تلاش برای بقاست، زیرا یک عنصر کشنده می تواند در لحظه ای جان بازیکن را بگیرد. اما موضوع بازی، چنان بازیکن را درگیر می کند که برای لحظه ای کوهستان ها و جاده ها و جنگل های آن را ترک نمی کند …

نقد و بررسی بازی Days Gone

بازی Days Gone ساخته استودیو SIE Bend Studio در سال 2019 برای کنسول PS4 منتشر شد و در روز عرضه توانست امتیاز متوسط 71 از 100 را، از سوی منتقدان بازی کسب کند. البته خیلی ها انتظار نمره بالاتری را از این بازی داشتند و بازیکنانی که به تجربه این بازی پرداخته بودند، بر این عقده بودند که نمرات منتشر شده اصلا منصفانه نیست.

طی تجربه ای که از این بازی داشتم،خیلی از دنیای بازی لذت بردم و به شخصه اعتقاد دارم نمرات منتشر شده از سوی منتقدان، به هیچ وجه منصفانه و قابل قبول نیست؛ انگار که این منتقدان اصلا به تجربه این بازی نپرداخته اند. به هرحال سعی می کنم نقد و بررسی بازی Days Gone منصفانه از آب در بیاید.

داستانی که شما را در خود محو می کند

در ابتدای شروع بازی متوجه داستان هیجان انگیز بازی Days Gone خواهید شد؛ شما در همان اول بازی سارا (همسر دیکن) را می بینید که از ناحیه شکم سخت زخمی شده است و شما درحال مراقبت کردن از او در دنیایی ترسناک و ویروسی هستید. شما سارا را در یک هلیکوپتر نجات می گذارید تا از او مراقبت کنند تا به زودی خوب شود، اما به این سادگی ها هم نیست! پس از این اتفاق از بازی 700 روز می گذرد و بازیکن متوجه می شود که سارا هیچوقت برنگشته است و دیکن در این 700 روز به طور شبانه روز به دنبا سارا می گشته است، اما …

هشدار بازی را جدی بگیرید!

این بخش از بازی هشداری بود به بازیکن جهت یادآوری اینکه او در آخر الزمان قرار دارد و دیگر هیچ چیز جای خودش نیست. بازی در داستان خود، چالش های از این دست بسیار زیاد دارد و فکر می کنم همین باعث جذابیت بازی و علی الخصوص داستان آن شده است.

عشقی بین سارا و دیکن

به شخصه اعتقاد دارم چیزی که باعث شکست بازی های امروزی می شود، نبود داستان به همراه تعاملات احساسی است. شما در بازی Days Gone هم از روایت داستان جذاب و هم از تعاملات شخصیت اصلی بازی با دیگران لذت می برید. این تعاملات بسیار عالی کار شده اند و در این داستان پر پیچ و خم، شما شاهد عاشقانه های سارا و دیکن در لحظات مختلف بازی هستید. فکر می کنم سازندگان بازی توانسته اند کاری کنند که شما با شخصیت های بازی انس بگیرید و کم کم به آنها علاقمند شوید، چیزی که خیلی از بازی های امروزی فارغ آن هستند.

اما چیزی که باعث از دست رفتن پتانسیل داستان بازی شد، این بود که درست زمانی که داستان بازی به اوج خود می رسید، ناگهان مراحل خسته کننده شروع می شدند و خوشی شما دوام کافی  نداشت. به معنای دیگر می توان گفت که روایت داستان بازی بیشتر شبیه به سریال های ایرانیست که از 10 قسمت، 9 قسمت آن را کش می دهند و سرانجام در قسمت دهم،همه چیز مشخص می شود. اگر سازندگان بازی تعادل داستانی را حفظ می کردند، قطعا لذت بازی چند برابر می شد.

بخش مبارزات و گان پلی بازی می توانست بهتر باشد

هرگاه با فریکرها مبارزه فیزیکی می کردم، ناخودآگاه یاد بازی The Last of Us می افتادم که چه لذتی در مشت زدن به مغز زامبی ها وجود داشت. اما متاسفانه مبارزات بازی و علی الخصوص گان پلی آن، خیلی نتوانست لبخند رضایت را روی لبانم بیاورد.

مشکل شلیک بازی خیلی حاد نبود، اما لگدهای بیخود تفنگ ها و غیراستاندارد بودن آنها، بیشتر از همه باعث ناراحتی من می شد. البته همه این مشکلات زمانی به چشم می آید که شما بخواهید Days Gone را با The Last of US بدون نقص مقایسه کنید.

لذت موتور سواری و وابستگی شدید بازی به آن

معمولا در اکثر بازی های جهان باز ، سیستم تراول حرف اول را می زند، به طور مثال در بازی هایی مثل Witcher یا Dragon Age که جهان بسیار عظیمی دارند، سفر بدون وسیله نقلیه امکان پذیر نیست. بازی Days Gone هم از این قاعده مستثنی نیست و شما برای سفر به نقاط مختلف نقشه بازی، وابستگی بسیار زیادی به موتور خواهید داشت.

طی تجربه بازی متوجه حیوانات وحشی، انسان های غارتگر و علی الخصوص سرعت بالای فریکرها خواهید شد. قطعا در این بین شما به وسیله ای نیاز دارید تا در صورت احساس خطر، محل را به سرعت ترک کنید. شما طی چند دقیقه بازی، متوجه وابستگی شدید بازی Days Gone به موتور خواهید شد.

لذت فراموش نشدنی موتور سواری

موتور سواری در این بازی لذت خارق العادی را برای شما به ارمغان می آورد که تابحال در هیچ بازی آن را تجربه نکرده اید. طبق گفته سازندگان SIE Bend Studio، فقط چیزی حدود هفت سال روی سیستم موتور سواری بازی Days Gone کار شده است و دلیل موفقیت آن نیز همین است.

موسیقی های جذاب خستگی سفر را از تن شما در می آورد

گاهی اوقات برای انجام ماموریت ها مجبور به سفر کردن در کوهستان هستید، در این بین شما مجبور به طی کردن مسافت طولانی با موتور همیشه همراه خود هستید. در این بین موسیقی های بسیار جذابی وجود دارند که واقعا آرامش بخش و لذت بخش هستند که به شخصه مرا یاد بازی Red Dead Redmeption 2 می انداخت که موسیقی ها در دل طبیعت زیبایی خاصی به بازی داده بودند. پیشنهاد می کنم آهنگ های بازی را با هدفون گوش دهید تا حس بهتری از بازی کردن دریافت کنید.

وجود باگ های فراوان مانع لذت بردن کامل از بازی می شود

چیزی که باعث بازخوردهای منفی از سوی منتقدان شد، وجود باگ های فراوان در بازی بود. به قدری تعداد این باگ ها زیاد است که به هیچ وجه نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. من این بازی را در دو نسخه کنسول PS4 معمولی و Pro امتحان کردم، اما چیزی که بسیار ناامیدم کرد، بهینه نبودن بازی در هر دو کنسول بود و گاها افت فریم های وحشتناکی را از بازی مشاهده می کردم.

از دیگر باگ های بازی می توان به لود طولانی صفحه بازی، قطع شدن صدای بازی و از همه مهمتر غیرفعال شدن زیرنویس و عدم پخش دیالوگ ها اشاره کرد که برای من بسیار آزاردهنده بود. این مشکل در مراحل مهم و سخت بازی برایم پیش آمد و من برای اینکه بفهمم چه دیالوگ هایی رد و بدل شده است و اصلا داستان چیست، مجبور شدم دوباره این مراحل را طی کنم! البته از حق نگذریم، بعضی از این مشکلات در آپدیت 1.11 Days Gone حل شدند.

سخن آخر

بازی Days Gone یک عنوان جهان بازی خیلی خوب است. بازی که در ابتدا مشکلات فراوانی داشت. این مشکلات نیز کمی اسم این بازی را بد جلوه داده اند. این جلوه بد هنوز بر روی نام این بازی نیز وجود دارد. حتی با اینکه این مشکلات فنی رفع شده اند. وقتی یک نگاه کلی به بازی می اندازیم، می بینیم در حق این بازی ظلم شده است. داستان بازی هر چند ممکن است نمونه های مشابه آن را دیده باشیم، اما جذابیت خودش را دارد. سیستم شخصی سازی و ارتقای وسایل، کرکتر و موتور بازی، بسیار بازی را جذاب می کند. سیستم کرفتینگ بازی نیز بسیار خوب ساخته شده است. در واقع بخش لوتینگ و کرفتینگ بازی کاملا حس یک جهان آخرالزمانی را به بازیکن القا می کند.

شاید بهتر باشد در این دورانی که در قرنطینه هستیم، نگاهی دوباره به Days Gone بی اندازیم. همانطور که پیش تر گفته شد، اگر کنسول پلی استیشن چهار را ندارید و با کامپیوتر بازی می کنید، می توانید در تاریخ 28 اردیبهشت از این بازی بر روی کامپیوتر خود لذت ببرید. اگر هم تا کنون این بازی انجام داده اید، خوشحال می شویم نظر خود را راجب بازی بررسی بازی دیزگان، زیر همین پست برایمان بنویسید.


پیوندها


لوگو اسپانسر