نقد و بررسی بازی assassins creed origins

سفر در محیط های مختلف امری جالب و لذت بخش است و تجربه ای ناب برای ما ایجاد خواهد نمود. بازی assassins creed origins این امکان را برای ما فراهم می آورد تا به شهر باستانی و اسطوره ای مصر سفر کنیم، محیط بازی به اندازه ای زنده و پویا است که در هنگام بازی این حس را به گیمر القا می کنند که: شما در مصر و میان مردمان هزاران سال پیش هستید و همه با تعجب شما را نگاه می کنند!!!

سری اساسینز یکی از مهمترین نام های صنعت بازی های ویدیویی در طول چند سال اخیر بوده است. این مجموعه در طول این سالها، ما را به دوره های تاریخی مختلف و جذاب برده است. ما با این مجموعه به ایتالیا رفته ایم و جنگ های صلیبی را دیده ایم، دوران رنسانس را تجربه کرده ایم، انقلاب آمریکا و فرانسه را دیده ایم و …

و اکنون هم با سری جدید این بازی عازه مصر شده ایم.

با نقد و بررسی بازی assassins creed origins (به مانند نیل) همراه ما باشید.

نقد و بررسی بازی assassins creed origins

تراژدی پدر و پسر به روایت اساسین ها

در طول تاریخ داستان های اساطیری، رابطه میان پدر و پسر همیشه موضوعی جذاب برای داستان سرایان حماسی بوده است. از داستان رستم و سهراب گرفته تا هیثم و کانر کنوی در همین سری اساسینز کرید، .کشمکش های میان پدر و فرزند پسر سرکش، همیشه گره های داستانی مختلفی را به وجود می آورد که به علت ایجاد لحظات احساسی فراوان و افت خیز های مشخص، به نوعی، به مانند یک لقمه آماده برای نویسندگان این اثر ها محسوب می شود.

در Assassin’s Creed: Origins، شاهد روایت دیگری از رابطه میان یک مرد با پسر، همسر و در نهایت خانواده خود هستیم. بایک بر خلاف شخصیت های قبلی سری، خانواده و حفظ حریم آن را در اولویت خود قرار داده و تقریباً، تمام حرکاتی که در طول داستان بازی می کند، در راستای حفظ همین بنیان خانواده خواهد بود.

بر خلاف الطائر که اصولاً یک ماشین آدم کشی بود و اتزیو که به جز اواخر عمر خود، فردی یاغی و بزهکار شناخته می شد، بایک یک انسان با دغدغه های اخلاقی فراوان است.

او به دلیل شغل خود به عنوان یک مجای، از برش زیادی بین مردم بهره برده و رابطه خوبی با ساکنین زادگاه خود و کودکان دارد؛ در طول بازی، ساعت های زیادی را مشغول رفع مشکلات مردم خواهید بود و حتی با کودکان به گفت و گو خواهید پرداخت.

بایک قبل از هر چیزی، یک پدر است.

در مقایسه با اکثر بازی هایی با تم مشابه مانند سری GTA و حتی نسخه های قبلی اساسینز کرید، Origins یک بازی تمیز از لحاظ داستانی و شخصیت پردازی محسوب می شود.

بایک برخلاف بقیه اساسین ها، از مردم عادی دزدی نمی کند و مرزهای اخلاقی سفت و محکمی برای انجام ماموریت های خود در پیش گرفته است. او در طول داستان به همسر خود وفادار بوده و برای نجات خانواده و دوستانش، بار ها جان خود را به خطر می اندازد.

شخصیت شوخ، خجالتی، محکم و اجتماعی بایک، باعث شده تا او در همین روزهای اولیه انتشار بازی، به صدر لیست فهرست محبوب ترین شخصیت های سری اساسینز کرید نزدیک شود.

در مقابل، شخصیت پردازی سایر افراد حاضر در داستان بازی نیز به خوبی انجام شده است. آیا، همسر بایک که در طول داستان، کنترل او را هم در مواردی در دست خواهیم گرفت، به خوبی شخصیت بایک را کامل کرده و در مجموع، از این دو نفر، یک زوج دوست داشتنی می سازد.

افرادی مانند ملکه کلوپاترا، ژولیو سزار و بطلمیوس نیز به رسم حضور افراد تاریخی مهم در سری اساسینز کرید، در این قسمت بازی نیز حضور دارند تا با دیدن آن ها، حسابی سر ذوق بیاید و به نویسندگان این سری، تبریک بگویید.

همانطور که در مقالات قبلی نیز به این نکته اشاره کرده بودیم، در Assassin’s Creed: Origins، تمرکز داستانی روی مبارزات میان دو گروه اساسین ها و تمپلار ها، کمتر از گذشته است.

بایک به دلایل شخصی خود، وارد ماجرایی برای انتقام گرفتن از سران مصر و به خصوص کاهنان مبعد که در آن دوره تاریخی، در عمل کنترل مصر را بر عهده داشتند، می شود و در طول این مسیر، انگیزه هایی مانند عدالت خواهی و آشنایی با راز های مصر باستان و سرنوشت سیب عدن که در نسخه های قبلی این سری نیز شاهد آن بودیم، می شود.

طراحی محیط و داستان بازی

مصر به شدت زیبا، وسیع و پر از جزییات طراحی شده و در هر گوشه آن نشانه‌های حیات موج می‌زند. نقشه به ناحیه‌های مختلفی تقسیم شده که از بیابان و مقبره‌های باستانی تا شهر و روستا و رودخانه را شامل می‌گردد. حیوانات در دسته‌های گوناگون طراحی شده‌اند و به زنده بودن محیط کمک شایانی می‌کنند، پرواز دسته‌ای پلیکان از حاشیه رودخانه و جدال کروکدیل‌ها با ماهی‌گیران، تنها گوشه‌ای از پویایی مصر را به تصویر می‌کشد. Origins شما را وادار می‌کند که برای ارتقا سطح شخصیت خود، به گوشه و کنار بازی سرک کشیده تا بتوانید تجربه بیشتری کسب کنید و البته امکانات این کار را نیز فراهم آورده است. به جز ماموریت‌های فرعی که در تعداد زیاد و بخش‌های مختلف نقشه قرار دارند، بسیاری فعالیت دیگر همانند شکار حیوانات مختلف، کشف مکان‌های ناشناخته، جستجوی مقبره‌ها و حتی مسابقات ارابه‌رانی و گلادیاتوری نیز وجود دارد که موجب می‌شود حتی بدون انجام ماموریت‌ها نیز تا مدت‌ها در دنیای بازی چرخیده و از زیبایی آن لذت ببرید. برای مثال کشف اهرام و جستجوی مقبره‌ها جهت یافتن مقبره اصلی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این عنوان بوده و باز کردن صندوق گنج درون آن‌ها و کسب آیتم‌های ارزشمند، جایزه شما به عنوان کاشف مقبره فراعنه است! البته کنکاش در این نقشه بزرگ، صرفا جهت به دست آوردن تجربه انجام نمی‌پذیرد و شما سلاح‌های متفاوت و نیز موادی که جهت ارتقا قابلیت‌های بایک لازم دارید را نیز به دست خواهید آورد. هر یک از این مواد که در انواع مختلف وجود دارند، در حالت عادی بر روی نقشه قابل مشاهده نیستند و از طریق عقاب، می‌توانید آن‌ها را بیابید. مثلا کاروانی که نقره یا چوب حمل می‌کند یا حیواناتی که مقدار بیشتری از پوست در اختیار شما می‌گذارند با چشمان تیزبین عقاب قابل مشاهده هستند و حتی مکان هدف‌ها و دشمنان را نیز بدین وسیله باید مشخص کنید و حتی در ادامه به کمک ارتقا مهارت‌ها، عقاب جهت گیج کردن دشمنان نیز کاربرد دارد و استفاده صحیح از آن می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی نحوه پیشبرد بازی داشته باشد.

گرافیک و موسیقی بازی

سری Assassin’s Creed همواره از نظر گرافیکی و خصوصا طراحی محیط و ساختمان‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و این شماره نیز از این قاعده مستثنی نیست. مصر به زیبایی به تصویر کشیده شده و از ساختمان‌های روستایی گرفته تا سازه‌های رومی و البته اهرام، هر یک با جزییات و ظرافت خاص خود طراحی شده‌اند. به علاوه طراحی لباس مردم عادی، سربازها و غیره نیز به خوبی انجام پذیرفته و با وجود جنگل‌های زیبا و بیابان‌های سوزان، تنوع زیستی بالایی را شاهد هستید که از منظر هنری، هر کدام با کیفیت بالا و ریزه‌کاری ساخته شده‌ و دنیایی پویا و زنده را برای شما به نمایش می‌گذارند.

باگ‌ها همیشه جز جدایی ناپذیر این سری هستند و البته در این‌جا، استاندارد عناوین یوبی سافت رعایت شده و به جز یکی دو مورد که بازی برای چند ثانیه فریز می‌کند، سایر باگ‌ها را می‌توان تحمل کرد! افت فریم‌هایی که در حین کات‌سین‌ها اتفاق می‌افتد نیز گاهی آزار دهنده بوده و خوش‌بختانه در حین مبارزات یا چرخیدن در محیط، به ندرت شاهد کاهش نرخ فریم خواهید بود. صداگذاری این عنوان یکی از نقاط کم نقص آن بوده و از صداپیشگی خوب شخصیت‌های اصلی و فرعی گرفته تا صدای حیوانات و حتی صدای برخورد اسلحه‌ها با یکدیگر، هر یک با مهارت طراحی شده‌اند. نت‌های موسیقی که برای این عنوان در نظر گرفته شده با روند بازی هماهنگی خوبی دارند و نوای زیبایی که هنگام چرخیدن در بخش‌های مختلف پخش می‌شوند، حس و حال خوبی را به شما القا خواهند کرد.


پیوندها


لوگو اسپانسر